۱ – معرفی صاحبان مشاغل

همانطور که در مقاله اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل ذکر شده است : صاحبین مشاغل به اشخاص حقیقی می گوییم که کسب و کار مستقلی دارند و فعالیت های خود را در قالب اصناف و کسبه و با نام واقعی خود انجام می دهند و برای کسب و کار خود موسسه و یا شرکت ثبت نکرده اند.
بسیاری از فروشگاه ها و مغازه هایی که در کوچه و خیابان می بینیم، کارگاه ها و کافی شاپ ها و رستوران ها و مراکز تفریحی صاحبان مشاغل هستند.
صاحبان مشاغل دارای مقررات مالی و مالیاتی مهم و تخصصی هستند که در قانون مالیات های مستقیم درباره این موضوعات صحبت شده است.
از مهم ترین مقررات مربوط به مالیات صاحبان مشاغل، اظهارنامه مالیاتی آن هاست.
طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل موظفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به درآمد خود را تا پایان خرداد ماه سال بعد به سازمان مالیاتی تسلیم نمایند و مالیات خود را تا همین زمان پرداخت کنند.
برای درک بهتر مقررات مالیاتی صاحبان مشاغل و مقررات مربوط به این موضوع، پادکست مالیات مشاغل و کسبه را بشنوید.

۲ – فرم تبصره ماده ۱۰۰ چیست ؟

طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، مشاغلی که میزان درآمد آن ها از عدد مشخصی کمتر باشد و در واقع مشاغل کوچک تلقی شوند، می توانند به جای ارسال اظهارنامه مالیاتی، فرمی که صرفا حاوی میزان فروش آن ها است را برای سازمان مالیاتی ارسال نمایند و مبلغ مالیات را به صورت توافقی محاسبه و پرداخت کنند.
همچنین در صورت ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ دیگر پرونده مالیات بر درآمد شما مورد رسیدگی قرار نمی گیرد و اداره مالیات، مبغ مالیات توافق شده با مودی را قطعی تلقی کرده و مالیات دیگری از شما مطالبه نخواهد کرد.

در متن تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم آمده است :
« سازمان امور مالیاتی کشور میتواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به ‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.
حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌ های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود. »

همانطور که ملاحظه کردید در صورت مشمولیت استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ دیگر نیازی به ارسال اظهارنامه مالیاتی نیست و همچنین نیازی به نگهداری و ارایه اسناد و مدارک و دفاتر موضوع قانون مالیات های مستقیم وجود ندارد و پرونده مودی مورد رسیدگی قرار نمی گیرد.
البته مودیان مشمول این تبصره باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت این که این مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشند باید همچنان اسناد و مدارک و دفاتر خود را نکهداری نمایند، چرا که ممکن است بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول رسیدگی ارزش افزوده شوند.

 پیشنهاد مشاهده : محصول رایگان صفر تا موفقیت در مالیات

۳ – نحوه محاسبه مالیات طبق فرم تبصره ماده ۱۰۰

حال که با مفهوم فرم تبصره ماده ۱۰۰ آشنا شده اید شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که نحوه ی محاسبه مالیات بر اساس فرم تبصره ماده ۱۰۰ به چه صورت است؟
مبلغ مالیات تعیین شده بر اساس فرم تبصره ماده ۱۰۰ به صورت مقطوع می باشد. به این معنا که میزان سود و زیان شما تاثیری در میزان مالیات نداشته و صرفا بر اساس میزان فروش و تراکنش های بانکی درآمدی شما مبلغ ثابتی به عنوان مالیات از طرف سازمان مالیات به شما پیشنهاد می گردد و در صورت میل و موافقت ان را تایید کرده و در غیر این صورت می توانید از ارسال تبصره ماده ۱۰۰ خودداری کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را برای سازمان مالیاتی ارسال نمایید.
هر چند که جزییات نحوه محاسبه مالیات بر اساس فرم تبصره ماده ۱۰۰ از سوی سازمان مالیاتی اعلام عمومی نمی شود، اما قاعده کلی محاسبه آن بر اساس مقررات به شرح ذیل است :
مبلغ فروش کالا / خدمات * ضریب سود فعالیت = سود مشمول مالیات
سود مشمول مالیات – معافیت سالانه صاحبان مشاغل = ماخذ مالیاتی
ماخذ مالیاتی * نرخ مالیات صاحبان مشاغل = مبلغ مالیات
لازم به ذکر است ضریب سود فعالیت برای کسب و کارهای مختلف و مشاغلی گوناگون دارای ضرایب و درصد های متفاوتی است که سالانه توسط سازمان امور مالیاتی کل کشور تعیین می شود.
برای اطلاع از ضریب سود فعالیت خود می توانید از طریق میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی http://www.intamedia.ir/ اقدام نمایید.
اگر علاقه مند به یادگیری جزییات بیشتری درباره نحوه محاسبه مالیات مشاغل دارید، می توانید مقاله نحوه محاسبه مالیات مشاغل را مطالعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *